Atomonként megmostuk lavórban. Ezt-azt cseréltünk is

  2009. március 08. - Csikós Zsolt Címkék: csináld magad mercedes totalcar flotta szereles

A szerzőről még nincs információ feltöltve!

A szerző még nem publikált a Totalcaron

Öt gang az állólámpában!
2015-07-19 07:25:12

Annyira régóta van hosszú ötödik (hatodik, hetedik és nyolcadik) az autóinkban, hogy már csak a veteránosok

Totalcar a Múzeumok Éjszakáján!
2015-06-18 08:03:55

Ez most más lesz. Most mi állítunk ki autókat, s várjuk, hogy jöjjenek a nézők, lehetőleg jó sokan. Volt

Szép autót keresünk!
2015-06-08 17:52:23

A folyóvizek élővilága után a Totalcar most a kultúra irányába evez: kivesszük a részünket a Múzeumok

Bent a kövület-Pio!
2015-06-02 16:00:17

Ráment egy csomó idő a hétvégéből, de az a pár Pioneer hangfal (cirka 1979), amit idestova másfél éve


Itt a vasárnap, bütykölünk hát megint. Lassan rendszerré válik itt a TC-n a hétzáró rozsdába fejelés. Persze két hete történt mindaz, amit írok, elnézést, csak most jutottam el a billentyűzetig, de hát nem Forma-1-közvetítés ez, nincs itt szükség paliklászlói témakövetési bravúrokra.

Mercit vettem, öreget, kicsit romosat, de nem túlságosan azt. Háromszázért a hülyének is megérte, jobban, mint az electro world-ös, akciós hajszárító. Hibája ezer, soroltam is már a róla szóló cikkben, aztán egy régebbi, majd egy pár nappal ezelőtti, róla szóló blogposztban is, miket kell még majd rajta.

Amikor autóvásárlási tippet adok ismerősöknek, általában azt javaslom nekik, hogy egy ötéves autónál készüljenek egy hibára, amit a kocsi árának tíz százalékáért kell majd rendbe tenni közvetlenül a vásárlás után. Gumi, futómű, endzsincsekklámpa, ilyenek. Egy tizenöt évesnél a kocsi vételárának negyede-fele legyen félretéve ilyen célra, egy huszonöt évesnél a harmada-kétharmada. Persze csak ha a cél a biztonságos üzemben tartás, nem a szuper kinézet. Mert egy restaurálásnál a vételár és a végösszeg gyakran köszönőviszonyban sincs egymással. Ám ebbe inkább ne menjünk bele.

Én tehát 150-250 ezer forintnyi elköltendő gyorssegélyre készültem, mely távlatot persze feleségemnek nem boncolgattam elég mélyrehatóan Era vásárlásakor. Lett is belőle szópingpong, de valahogy kiizzadtuk. Tehát megbeszéltem Karesz barátommal, a Viszi Autószerelői Iparkamara fejével, Balaton és Környéke Autószerelői Takarékszövetkezet megoldógurujával, jó barátommal, hogy megyek le hozzá Erával. Maradt tavalyról hét nap szabadságom, tudtam meg Angélától a minap, kettőt lecsippentek belőle, csütörtökön szétdöntjük a vasat, és analizálunk, aznap telefonon megrendelünk mindent, ami kell hozzá, péntek reggel felvesszük a cuccot, megcsináljuk ketten, amit tudunk, aztán én hazajövök vonattal, Karesz meg szól, amikor befejezte a maradékot.

 

A hibák, fontossági sorrendben:

1. füstölés (rettentően szégyellem és ellenzem)

2. nehéz indulás, beindulás után azonnali leállás (kellemetlen)

3. tétova kormányzás (veszélyes)

4. szörnyű berregés, vonaglás a hajtásláncból 50-70 között negyedikben, de persze ezekben nem volt ötödik, csak a ritka, feláras kivitelekben (rosszautó-érzet)

5. szoruló fékek (pazarlás, gyanú)

6. általános motorgyengeség (gyengébb, mint a 200D állólámpásom volt)

7. gyanús hátsó szintszabályzás (motorcsónakázva megy)

8. valami morog jobb oldalon, ha gurul az autó, valszeg kerékcsapágy (zavar)

9. féloldalasan működő hátsó világítás (veszélyes, mellesleg rendőrmágnes)

10. nem működő hűtőventilátor-kuplung (fixen van, nem forog el kis sebességnél, túlfogyasztást okoz, plusz zajt is)

Persze lenne még más, de ezek zavartak a legjobban. Meg szerettem volna egy teljes rutinszervizt, motor-váltó-diffi-szintszabályzó-kormányszervo-olaj, légszűrő, szelephézag-állítás, fékbetét-ellenőrzés, futóműátvizsgálás, kipufogóvégignyálazás - ezeket.

Csütörtök délelőtt Viszen talált. Imádok odajárni, pláne, amióta ráállok az M7-re az Osztapenkónál, és leesek róla a Karesz ajtaja előtt. Már üresen várta Erát a műhely, azonnal be lettem hajtva, ki sem tudtam szállni, máris „nyissad, má’!” - motorházfedél föl, csak onnan tudtam, hogy van valaki a műhelyben, hogy a géptető alól Karesz atomvillanás-cigijének füstje gomolygott elő, mint valami indián tábortűz.

Mire kikászálódtam, már lenn volt a légszűrő fedele. „Ezt a SZART!” – kaptam a lesújtó, viszonylag kevéssé cizellált, ám jogos véleményt a valóban avéttos szűrőről, amely sem alakjában, sem színében nem emlékeztetett már arra, ahogy világra jött az Armafiltnél, Újpesten. Két és fél métert ívelt a satupadig, szép dobás.

Be a konyhába, kupica pálesz, átöltözés, nnna, így máris otthonosabb. Megérkeztem, kezdhettük a bulit. Kareszéknál lenni jó móka, Mercit szerelni náluk még jobb. Semmiféle karib-tengeri whiskyzésért nem adnék egy kétnapos viszi alámerülést.

 

Ekkor bedöglött a kazán. Még talán tíz évvel ezelőtt esett, hogy Karesz központi fűtést épített ki a házban. Akkor olcsón lehetett Shell gázt venni, a mai napig kint van az üres tartály az udvarban, de azóta drága lett, a gázkazán megszűnt, elemei különféle Zsigulikba, Wartburgokba és negyedszázados Toyotákba épültek be. Persze az is a garázsban lakott, hol másutt. A csövek most is ide vezetnek a házból, Kareszom tehát azóta is ide tesz minden újabb kazánt.

 

Most már jó ideje légbefúvásos olajégő fűti a házat. HTO-val megy, csodás előfűtő berendezés is van rajta, meg spéci érzékelők, durvaszűrő, elektronikus gyújtórendszer, vészáramkör – úgy néz ki, mint valami ruszki légvédelmi rakétába oltott első világháborús dunai hajómotor. A hangja is olyan.

 

A két nap alatt, amíg ott voltam, a dög éppen eltömődött, betrutyisodott az előmelegítő, minduntalan leállt. Az autószerelés tehát így nézett ki: egy óra autó, fél óra kályha, fél óra autó, húsz perc kályha, másfél óra alkatrészért menés Lellére, visszaérve jégverem a házban, azonnali kazán-gyorssegély, bele a gázolaj Era tankjából, mehetünk ebédelni. Azóta új előfűtőt kanyarított hozzá Karesz, a kályha köszöni, jól van, ne aggódjanak.

A légszűrő után én leszedtem az adagolócsöveket és magát az adagolót is (utóbbit csak négy csavar tartja, de házilag senki le ne vegye, mert csak egy helyzetben szabad visszatenni, azt meg a szakember tudja csak). Rossz benne a vákuumszelep, ezért is kell bovdennel leállítani a motort.

Különben a vákuum állítaná le, ám ez a rendszer a W123-asokban a legritkább esetben tömített, ezért itt egy fület hegesztettek valamikor a kézi leállítókar szélére az adagolón, arról pedig az utastérbe vezettek egy bovdent. Egy vákuumszelep tizenezer forint, most egyelőre húzógombbal állítgatok lefele, ilyen luxusra most nincs pénz.

Aztán kirángattuk a porlasztócsúcsokat is, mind az ötöt. Négy közülük tiszta trutyi volt, ezek egyértelműen csöpögtek idáig. A kopogós járás, füstölés oka ezzel (részben) meglett. Aztán a szintszabályzó szűrőjét is kiszedtem. A tartály alján sűrű lötty – pedig hígnak kellene lennie – a szűrő fekete. Telefon az autósboltnak – 36 ezer forintba kerül. MICSODAAAAAA??!!!

Annyi. W123-as szintszabályzó szűrője, itt van a gépben. Fogtam a kezemben, bámultam, mint Winston a vodkás pohárba, az "1984" végén: egy papírbetétes, kicsi, műanyag semmi, előállítani húsz forint. Mi van ebben, arany? Kaptam az infarktust, Corinfar elropogtat.

Aztán inkább elővettem egy fagyis dobozt, bele nitrót, mosogattam egy órát. Nesze neked harminchatezer, te szemét. Majd valahogy lövök egyet az ebay-on, vagy mittomén, de ennyim, ilyenre végképp nincs.

Ekkor közelebbről is szemügyre vettük a vezérlést - a bagófüst, mint londoni szmog, mindent belengett. Karesznál ez jó jel - ha nagy a füst, halad a munka. Nagyon úgy tűnik, hogy előttünk még nem nagyon bontogatták ezt a motort. Kulcsnyom-mentesek a hengerfej-csavarok, előkamrák érintetlenek, porlasztócsúcsot se cseréltek még egynél többször. Csak elhanyagoltak mindent. A vezérműtengely újszerű, szelepeket inkább csak alibiből állítunk, a láncban viszont ott van nyolc fok nyúlás. Ez is szépen agyonvágta az emissziót, a motorerőt, az indítást, mert az adagoló időzítése is minimum négy fokkal odébb került emiatt.

Persze a porlasztócsúcsok alatt a kelleténél kisebb tűzkarikák voltak, de ez a kisebbik baj, fordítva rosszabb. Ha pl. az állólámpásba a W123-as nagyobb lyukúit teszik be, az így keletkező peremben megül a gázolaj, csepeg, kormolva ég, füstöl, a motor csetteg, a korom pedig hosszú távon betámaszt a gyűrűk alá, és a dugattyú újrafúrja a hengereket – de rosszul. Figyelni kell az ilyen apróságokra, hiába hosszú életű a Mercedes-dízel, igazából csak karbantartással tartós. Mint ahogy arra is érdemes gondolni, hogy a 300D-be nem a „240”, hanem a „240/” feliratú porlasztócsúcsok valók. Erában mondjuk jófajták voltak.

Két ékszíjat is felveszünk a listára, mert amik raja vannak, azokat már Karl Benz is használta az első Patentwagenen, még 1886-ban, azóta bontott alkatrészként vándorolnak Benzről-Benzre. Barnák, ridegek, repedtek és lóg belőlük a cérna. Szörnyűek. Hogy ezek el nem szakadtak…

Miközben Karesz a csúcsokkal (és a kályhával) tököl, én nekiállok a hátsó lámpáknak. Többféle horrorra készülök. Egyrészt letört érintkezőkre, megolvadt foglalatokra, epokittel összetákolt lámpatestekre, másrészt szörnyű rohadásokra a lámpa mögötti lemezrészen, hiszen a kombi hátulján leszakadó légörvények nagyon erősek, nyomással viszik be itt mindenbe a sarat. De nem, mindkét lámpa ép (nagy érték a jó W123 kombi-licht, 50-80 euró egy használt!) csak az izzók égtek ki, a bal lámpában a féké, a jobban a helyzetjelzőé. Találok végre rohadást is – a kaszni felé egy kicsiny lyuk szelel. Megpucolom, hogy lefessem a széleit, kiderül, hogy gyári a lyuk, csak koszos volt. Akkor itt sincs vasoxid. Majd keresek tovább.

Alámászunk a kocsinak, egyrészt megkeresni a kormányholtjáték okát, másrészt a zörgés, rángatás forrását. Egyiket sem találjuk. Minden gömbcsukló ép, könnyen mozog, épp kellően szoros. Épek a porvédők. A kerékcsapágyak nem lógnak. Biztos a kormánymű lesz az – erősködök Karesznak, hiszen minden öreg Merciben lóg a kormánygép. A golyópályás szerkezet jó, amíg rendszeresen utánállítanak a Pittman-tengelynek, de ha elhanyagolják, csúnyán megkopik középállásban, és akkor már utánállítani sem érdemes, mert kitekerve szorul, rágódik. De nem, a kormánymű jónak tűnik. Egyelőre feladjuk. Nézzük a hajtást.

Kardán nem lóg. Váltóhíd és a rajta levő bak jónak látszik. Ez persze csak azután derül ki, hogy vakarásszuk egy kicsit az alkatrészt, mert fél gellérthegynyi sarat találunk benne. Mit csináltak ezzel az autóval, szántottak? Egyébként is, az alján legalább kétszáz kiló további agyagot találunk, szép lesz majd lemosni.

Hardytárcsák épek. A kardán rezgéscsillapítója nincs leszakadva, újszerű. A hajdani W124-esemen ezt mind cserélni kellett, de az Erán minden jó. Akkor miért rángat?

Én közben hátramászok az aknában, és a segédkeret befogatását vizsgálom, a bölcsőgumi fölött. Itt szoktak ezek a legalattomosabban szétrohadni, lakatolni horror, vásárláskor szinte lehetetlen ellenőrizni, viszont úszik tőle nagy sebességnél az autó. De semmi, minden elvágólag, csak a kosz óriási. És jók a hátsó futómű szilentjei is, egyre jobban becsülöm az öreg madarat.

Még a kipufogó is korrekt, rozsdamentes, ráadásul kombié, ahogy kell, kettős kanyarral a csőben. Pedig ez drágább, mint a limuziné, amit amúgy fel szoktak műteni. Az előző tulaj megadta a módját, tiszteletem.

Miközben Karesz turkál, én kimászok, kezelésbe veszem a bal külső tükröt, ami olyan laza, hogy minden ajtóbecsapásnál elállítódik. A kis kar rejtett csúsztatóját letolom, kar lejön, a díszfedél is, alatta három egyforma csavar, meg egy kisebb, az állítókar tövében. Az a szorító. Tekergetem, néhányszor jól becsapom az ajtót, ezt is megoldottam. Burkolatok, állítókar vissza, egy feladat kipipálva.

Későre jár, megrendeltünk mindent, letesszük a crovát. Még egy fél órát dumálgatunk levezetésként, Karesz a kályhát buherálja, elfogy egy-egy üveg sör, barátság van, Mercedes-belek szerteszéjjel, jólét. Odabent már vár a vacsora, megyünk. Soha nem tudom megértetni a Karesz feleségével, Margóval, hogy én igazából nem szoktam ilyenkor enni, maximum egy fél szelet kenyeret, nem túl gazdagon. Alig mozgok, ülő munkát végzek, azonnal százhúsz kiló lennék, ha annyit zabálnék, amennyi jólesik. Pláne este. De itt ezt nem így szokás, férfiember egyen, hisz’ dolgozik. Tömik belém a kaját, egyre csak újabb adag felvágottak, csípősek, savanyúk úsznak elő, az utolsó házikolbász-falatokat már a tüdőmbe tömöm, majd megfúlok. Amikor már hörögni sem tudok, jön a kupica házi pálesz, mintha segítene, most nagyon jólesik. Közben egy moldvai TC-olvasóval – aki állatorvos, de most épp tanár - levelezünk a wifis laptopon, szegény egy beindíthatatlan zőccségessel vesződik ott a dzsungelben, ahol Dacia 1300-nál komplikáltabb szerkezetet még nem láttak. De Karesz jó a távgyógyításban, emberünk halad az autóval.

Az éjszakát igazi családtagként töltöm, megkapom a gyerekszobában az emeletes ágy alsó helyét, a kisebbik fiú, Gergőt a kanapén tölti az éjszakát száműzetésben. A nagyobbikkal, Mátéval kicsit vitázunk azon, melyikünk horkol majd hangosabban, de végül nagyobbnak bizonyul a pofánk, mint a tudásunk, a kicsi Gergő simán lenyom mindkettőnket az éjszaka folyamán.

Vidéken nagyon más ütemben zajlik az élet, mint Pesten. Én általában egy és kettő között fekszem, háromnegyed hét és háromnegyed nyolc között kelek. Ott, Viszen már fél tizenegykor beleálltam a szundiba, hiába ordított a Fábry folyamatosan a hatvan centire lévő tévéből. Itt mindenki tévére alszik el, már régebben is megfigyeltem.

Karesz még a térségi jellegzetességekhez képest is korán kelő típus, különösen télen, kiváltképp, ha rágódik valami autós problémán. Mint kiderül, a hajnali negyed négy már a garázsban találta, rémlik is, hogy hajnalban én is felriadtam egy pillanatra a bagófüstre, de aztán visszaájultam.

Fél hét, durmolás vége, nincs tovább, leesünk a térképről, ha ennél tovább csukva marad a szem. "Cigit? Kávét? Legalább pálinkát igyál már!" – úszik a fejembe valami zavaros szűrőn át a pesti agy számára elképzelhetetlen reggeli önpusztítás, Margó valóban kedves szavainak közvetítésében. Meghalok, gondolom, és nyöszörgök, meghalok – "egy teát nem kaphatok, meg valami kenyeret?"

Dehogynem. Terüljterüljasztalkám 2.7-es verzió, frissítem a szoftvert, egészen mások most a hammok, mint este. Négy, azaz 4 darab, óriási, gőzölgő virsli landol előttem, nagyjából egy kiló kenyérrel, felszeletelve. A család reggeli adagja – vélem, de nem, a Karesz is ennyit kap, ezt a porciót nekem kell betolnom. „Elég lesz? Főzök még!” – nézi Margó gyanakodva a morzsányi porciót, miközben én már a látványtól is jóllaktam. A napkezdés tehát vidám gyomorrontással telik, a reggeli végén tényleg beborítom azt a kupica pálinkát (meg rá a kávét is), ezek nélkül a mentő vinne el.

Repedő belekkel, lezúzott aggyal, kicsit ittasan kezdem a reggelt – a puhány Pesten kicsit máshogy indul a nap, de a Kareszéknél mindig próbálok abban az ütemben csinálni mindent, ahogy ők. Az egésznek napnak náluk van egy finoman csiszolt rituáléja, megpróbálsz eltérni tőle, és nem működik, így viszont estére kerek egésszé áll össze minden. A pálinkától (sosem iszom reggel, napközben is legfeljebb sört, nyáron) például egész délelőtt kellemesen melegem van, holott a kazán még valamikor az éjjel folyamán kimúlt, azóta nincs fűtés. Viszen mindig öt fokkal hidegebb van, mint akár az öt kilométerre levő Látrányban, szoktam nézni az LCD-t a tesztautóban, ha nem Mercivel megyek Kareszhoz. A garázs könnyűszerkezetes, tehát nincs meleg, gondolhatják. Mégsem fázunk, sőt, szinte bulihangulat van.

Karesz nem tétovázott sokat a hajnali kelés után, kinyomozta a bizonytalan kormányzás okát, meglett a rángatás is. Előbbit a kopott segédirányítókar-persely okozta. Ezeken a Merciken a bal oldalon, ugye, kormánymű van, a jobb oldalon pedig egy ugyanakkora, de kormánymű nélküli kar vezeti meg a kormányösszekötőt, hogy szimmetrikus legyen a rendszer (angol, japán, thai autókon értelemszerűen fordítva). A jobb oldali, hamis kormányműnek, azaz segédirányítónak, lógott a tengelye.

Gondoltam erre is hibalehetőségként, hiszen a régi állólámpásomban, meg a sárgában, meg a Kati állólámpásában is mindben cserélni kellett, nem hittem, hogy Eránál megúszom. De az állólámpáson földre tett kerékkel is érezni, ha lóg, a fekvőlámpást ellenben fel kell emelni, mert ha rajta ül az autó, erősen befeszül. Előző nap lusták voltunk ehhez, csak rángattunk, nem éreztük.

A hajtáslánc rángatásának oka: Karesz leszedte a két részből álló kardántengelyt, és így, partra vetve már látszott, hogy a kardáncsapágy gumibetétes befoglalóházában szakadt maga a gumi, emiatt lóg a csapágy (ami rossz is). Akkor egy ilyen is kell.

Lellén kezdjük a napot, az autósboltban. 102 ezer forintot hagyok ott, igaz, ebben van egy ablaktörlő a Kati 190-esére is, 4500 forint értékben. Öt porlasztócsúcs (27 500), olajok, fékfolyadék, fagyálló, ékszíjak, vezérműlánc (20 000), segédirányítókar-persely (10 500), kardáncsapágy (6400), szűrők, izzók, Karesznak egy fogó (ajándék), egy Zsiguli olajszűrő (kell a kazánba) szerepelnek a listán. Veszek egy vonóhorog-kupakot is, mert eddig egy habtejszín kupakja volt a golyón (ami meglepően jól zsírozottnak bizonyult). Innen irány az adagolós – "sürgős lesz, ne feküdj rajta sokáig" – szól az instrukció.

Otthon kipakoljuk a kincseket, elkezdjük őket beszórni. Közben Karesz irgalmatlan káromkodás-áradat közepette leműti a ventilátorlapátot.

Hozzáférhetetlenek a csavarok, meg a lánccsere is zajlik közben, tehát nem ildomos forgatni a motort. Lapátcsere után a láncot hárman fűzzük be.

 

Karesz elflexeli a fölső láncszem tengelyvégeit. "Lesz majd anyázás, ha ezt megírod!" - teszi hozzá. Szétjön. Margó fogja a kocsi bal oldalára eső láncszakaszt, én a jobbot.

Karesz megbontja a régi láncot a lánckerék tetején, a patentszemmel összeköti újat és régit, majd forgatni kezdi a főtengelyt. Margó enged, és feszít, én arra vigyázok, hogy a lánckerék felém eső oldalán be ne essen a blokkba az egész, mert akkor szívunk. Örökkévalóságnak tűnik, de végül körbeér a lánc. A régi megy a kukába, az új megkapja a saját patentszemét, tökéletes. Lépünk a porlasztócsúcsokra, az a meló még komplikált lesz.

Ötből négy "Made in India" egy meg francia. Az indiaiak alján látszik a durva esztergálás nyoma, a francia sokkal szebb. Karesz szerint nem sokat számít, hogy néz ki – a francia kicsit precízebb és tartósabb, de kis ügyességgel az indiai is jól használhatóvá tehető.

Előkerül a vízpapír (nagyon finom smirgli, fényezők használják az előmunkálatok utolsó fázisában), Karesz egy tükörre tesz belőle egy darabot, bekeni olajjal. Én szedem szét a porlasztócsúcs-házakat, drótkefézem a meneteket, ő csiszolja a zárófelületeket, az új porlasztócsúcsok alját. "Minek ezt?" – kérdezem.

"Látod, a ház, amibe beleteszem a csúcsot, a záró felületeken kráteres. Valaki úgy csavarta össze egyszer, vagy többször, hogy por került ide, az benyomta a fémházat, vagy egyszerűen csak kijöttek a rejtett zárványok. De látod, rossz. Én ezeket az egyenetlenségeket ki szoktam polírozni.

Sokan tömítőanyaggal dolgozzák össze a házak két felét – látom, a tiédnél is valami nagyokos ezt tette -, ettől kifelé már tényleg nem folyik a gázolaj. Csak befelé, ami sokkal rosszabb. Az így berhelt kocsiknál tönkre szokott menni a motor idő előtt, meg füstöl, kopog is.

Közben öt porlasztócsúcs háza tükörfényessé válik az illesztési pontokon. Mellé készen lesz az öt csúcs is.

Egy ellenőrző próba a házi készítésű porlasztócsúcs-vizsgáló szerkezeten, mint szép ernyőt porlaszt, megnézzük a nyomást, majd becsavarjuk őket.

Aztán futunk még egy kört első fékbetétekért, mert gyanúsak, meg szelepfedél-tömítésért, mert az ereszti az olajat. Ebédig még a segédirányító perselycseréje is megvan, a csapágy is felugrik a kardánra. Én közben patyolattisztára mosom a szintszabályzó tartályát.

Megjegyzés: a szintszabályzóban hidraulikaolajat találtunk. Akinek ilyen szintszabályzós Mercedese van, bele ne tegyen ilyet! A Mercedes „hydraulikflüssigkeitnek” nevezi a löttyöt (talán jól írtam), de ez csak a Mercedes terminológiájában hidraulikaolaj. A valóságban a konzisztenciája sokkal közelebb áll az automataváltó-olajhoz, tehát a Mercik szintszabályzójába, kormányművébe ATF-et kell tenni, ha nincs pénz méregdrága, gyári lötyire.

A kormányművet kezelésbe veszem, leeresztem az olajat. Karesz a szintszabályzót próbálja légteleníteni. Pocsék meló, nem véletlen, hogy anyázva nyöszörög a kocsi alól. Nagyjából elkészül, jöhet a kardán. Leveri a régi csapágyat, fel az új, kész ez is.

Ketten lazán haladunk, már csak a Karesznek kellene betennie a három csavart az első hardyba, és készen lennénk. Ekkor észreveszi, hogy lóg a váltó flansnija, ahogy hívja. Ez lényegében a váltó második tengelyére szerelt menesztőtárcsa, amelynek három fülére kell csavarozni a hardytárcsát.

Lötyög. Meghúzni reménytelen, mert egy nagyon fura, lyuggatott lemeznek tűnő anya van a flansnin, célszerszám kellene hozzá. Miután számtalan buherált szerszáma, illetve egy precízen legyártott kézi készüléke sem bizonyult alkalmasnak a meghúzásra, Karesz rájött, hogy a W123-a béna megoldását le lehet cserélni a W124-es sima, tizenkétlap-fejű anyájára, amin van lelazulás ellen biztosító, ferde profilú alátét is.

Csakhogy most nem volt ilyenje az ömlesztett alkatrészes szobában. Nagyot káromkodtunk mindketten, de minden további keresgélésnek elejét vette a MÁV-menetrend. Karesz kivitt a saját W126-osával Szemesre. Négy napig lélegzetvisszafojtva figyeltem, mi történik, olykor napjában háromszor felhívtam a Kareszt.

Az adagoló teljesen el volt állítva, a fejszelepje is bedöglött, 15 ezer. A kardán sem ment vissza simán, mert lett ugyan W124-esbe való anya, de a hardyról is kiderült, hogy repedezett. Karesz túrt egy másik, teljesen épet nekem. Közben olajcserék, fékjáratás (hogy ne szoruljon), hűtővíz-csere, minden.

A legnagyobb szívás az autóval a szintszabályzónál adódott. Ütött a fara gödörben, nem akart felemelkedni, motorcsónakozott, ahogy Sághi Iván barátom (a budapesti Merci-guru) hívja a levegőbeorros-seggleülős pózt. Karesz fél napot töltött a berohadt, évtizedek óta karbantartatlan szintállítóval, ami hátul, a padló alatt, az egyik lengőkar állását felhasználva vezérli a magasságot. Közel százezer forint egy ilyen bontott egység, és szinte minddel gond van, óvatosan vegyenek speedboatnak látszó zöldséges-Mercit.

Polírozott, szétszedett, rendbetett, de a rendszer sehogy nem akart jó lenni. Ez a drága jó barátom végül öt órán át masszírozta kifele a rugóstagokból a hidraulikaolajat, amit korábban betöltöttek, és begyógyult a rendszerbe. Irgalmatlanul keresztbetesz magának, vagy a következő tulajnak, aki ilyennel tölti fel a rendszert. Karesz hajnali fél kettőtől reggelig szenvedett vele, akkor halálra vált hangon felhívott és ennyit lihegett bele – "megcsináltam a szaros szintszabályzódat. Ne is kérdezd hogyan…".

A hajtáslánc rángatása jórészt elmúlt az új csapágy beépítése, és a flansni rendes meghúzása után, de a zörgés maradt. Sághi Iván barátomat hívtam kétségbeesve. „Valaki rosszul rakta össze a két kardánfelet, össze vannak azok jelölve, úgy centrírozzák a gyárban” – mondta.

Iván szava szentírás, felfoghatatlanul precíz ember. Hittem neki. Karesz állította, hogy a W124-esen van jel, de a W123-ason még nincs. Mondtam, nézze meg. Nézte, nincs. Mondtam, ha az Iván mondja, van. Karesz szokott hinni nekem, tovább nézte. Vakarászta a koszt, a rozsdát. Forgatta, világította innen, világította onnan. Végül meglett. Tényleg van valami egész apró vonás a két kardánfélen, összerakta úgy. Mit mondott erre a hajtáslánc? „Mrrrrrrrrzrrrrmrrrrrrrrrzzzzzrrrr…” Muhaha! – tette volna hozzá, ha lett volna szája is. Egyelőre feladtuk, legalább már nem iszonyatos, csak rendkívül zavaró a hang, és már nem 50-70-ig van, csak 50-65-ig. Ez is valami.

Múlt hét szerdán mentünk a kocsiért Ommmal. A feleségem 190-esét vittük váltásban – haza a rendbetett Erával tepertünk. Füst – egy szál se. Se hidegen, se melegen. Azaz padlógázon lehel egy keveset, mert a dízel akkor van jól beállítva, ha ilyenkor elfogy az oxigénfelesleg, és kormolni kezd, de ezt a legújabb Audik és Peugeot-k is így csinálják.

Ha kialszik az izzítólámpa, elég szemvillanásnyira elfordítani a kulcsot, és máris megy mind az öt henger. Mint a selyem – kevesen tudják, de a régi előkamrás motorok egyik legnagyobb előnye a későbbi dízelekhez képest puha, egyáltalán nem kattogós járás. Persze, ha rendben vannak.

A kormány csoda lett, soha nem vezettem még régi Mercit, amiben ilyen pontos lett volna. Ebben megvan most a golyópályás gépek finomsága, kis híján a fogaslécesek közvetlensége. Szuper. Persze most vihetem futóműveshez az autót, mert ezzel az is kiderült, hogy enyhén húz jobbra.

Nem szorul már a fék sem, a tükör, mint a cövek, világít hátul minden. Le is mosattam Erát, így, csillogón, vízszintes testtel egy csomóan megnézik az utcán, amire végképp nem készültem.

Sajnos a hátsó gázgömböket majd valamikor cserélni kell, mert nagy bukkanón még mindig üt a futómű, pedig a W123 igen finoman rugózik, ha jó. Az eleje sem igazán puha, lehet, hogy rossz rugók, esetleg olcsó lengéscsillapítók vannak bent, jövőre utánajárok. Még mindig szól kicsit a jobb első kerékcsapágy, de még bírja egy darabig. Pocsék a hátsó ülés, és a vákuumos rendszert is meg kellene javíttatnom, mert se központi zár, se kulturált leállítás. Karesz legalább ledugózta az egyik csövet, hogy ne szívjon falsot, ezért a fényszórómagasság-állítás már működik. Ja, és kellene rá négy darab, 195/70 R14-es gumi is (a kombinak ez a gyári mérete), mert a mostaniak túl nagyok (205/70 R14), és iszonyú hangosak.

Legjobban a zörgés zavar, de nem tudom, azon hogy leszek úrrá. Mindenesetre legalább (az 1985-ös szintnél) nem szennyezem (jobban) a környezetet, tudom, hogy a futóműben, a fékben minden létfontosságú dolog rendben van, legfeljebb még a kényelemre kell áldoznom kicsit. Még a fogyasztásom is lement a 13-14-ről valahová 10 köré, ami teljesen reális.

Pedig megjött a "póver" is, ahogy Karesz hívja. Az érdi emelkedőn (autótesztelésre kiváló, pláne ilyen öregeknél) 120-szal döcögtünk felfelé, amikor Omm megkérdezte – "ennyit tud?". Több se kellett, elsüllyesztettem a gázpedált, és az 1,6 tonnás Era nekilódult, a tetejére már 130-cal robogtunk, és még volt benne. Mindezt 88 lóerőből, ami azért nem utolsó eredmény. Mindig mondom, öreg Merciben a Karesz-motor más, mint a többi.

Összesen 157 ezrembe volt a javítás, úgy, hogy az autóról semmi cifraság nem derült ki, sokkal jobb, mint amire vártam. Bontatlan, jó kompressziójú, saját motor. Már lakatolt, de ismereteim szerint korróziómentes karosszéria. Jó váltó, egészséges szinkronnal, működő elektromos izék, stabil futómű, halk diffi (legalábbis nem vonyít) – szuper. Ennyi pénzbe csak egy közepesen mély, lényegében az olajakra, kopóalkatrészekre kiterjedő karbantartás volt. Az autó tervezett kiadásaihoz képest jó vagyok, a családi büdzséhez képest rossz, tehát most egy darabig nem piszkálom az autót.

Karesz meg is jegyezte, amikor elvittem tőle – na, most kellene megvennie valakinek, jól járna vele. Na de háromszázezerért nem is adnak el ilyen karbantartott autót…

Ja, még egy utolsó jó hír: az a 36 ezres szintszabályzó-szűrő, amit kinéztek az autósboltban, nem a W123 kombihoz való, hiába állítja másként a számítógépes rendszer. Azóta egy másik helyen is ezt akarták adni. Most már tudom, hogy valaki egyszer tévesen vitte be az alkatrészt valami adatbázisba Magyarországon, és mindenhol ezt a szörnyű drága cuccot akarják adni a jó helyett. Az én szűrőmön levő gyári kód alapján tovább nyomoztunk – kiderült, hogy az ára valójában alig négyszáz forint, bár nem tudják a boltban mibe, és mire való, de létezik, rendelésre van, egy hét múlva megjön. Képzelem, hány magyar W123 kombin nem cseréltek ilyen szűrőt az elmúlt években e buta hiba miatt. Mindegy, én rövidesen megteszem.

A bejegyzés trackback címe:

https://belsoseg.blog.hu/api/trackback/id/tr90985069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dennisthemenace 2009.03.09. 17:55:29

@Reszö: Kepzeld,itt Angliaban tobb ezren butykolik odahaza a "bontoszokevenyeket",a szomszed pedig nem jelenti fel oket,sot,gyakran beszall a munkaba.En lakotelepen lakom,a szomszedasszony fia a parkoloban,kozteruleten szerel,soha, senkinek nem bantotta meg a szemet.

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:06:22

@ssybaf:
Szerintem a szavaiddal és a, hogy is mondjam finoman, a nyakad tetején látható, értékes tartalommal relatíve kevéssé teli, a kevés értékes tartalom fölött pediglen mérgező gázokkal töltött, meglehetősen nagyméretű elölső felületet hordozó kicsiny göb beltartalmának velünk való ilyetén megosztásával többet szennyezel a világunkon, mint más a gyomra tartalmának hasonjellegű közzétételével egy Madách színházi premier közepén.

Egyébként, bár talán a kultúra önnön kezed által stratoszferikus magasságokba emelt korüntoszi oszlopának széditő tetejéről talán hihetetlennk tűnik, de még az ilyen agyatlan véglények, mint mi, is a veszélyes hulladékátvevőbe (MOL-kút, kérni kell a kulcsot a kezelőtől, és nem a vécé az, ha esetleg nem ismered a járást, ahhoz a másik kulcsot kell kérni kicsit guvadt szemmel és összeszorított térdekkel) visszük a fáradt olajat, törlőket, olajos rongyokat.
Néha persze párat azért megetetek belőlük a gyerekeimmel, a nehézfémes darabokból, hogy erősödjenek, meg hogy valódi türhővé válhassak, olyanná, amilyen emberekkel (állatokkal), a szavaid cizelláltságából ítélve még nem találkoztál. Az emberi sötétség végtelen, miként a rosszindulat is, bár szerintem az elefántcsont-toronyban hosszú évtizedeken át finom tűreszelővel csiszolgatott lelked, kaviáron és könnyű fehér boron illatossá tett emésztésed és súlyos irodalmi műveken ézékennyé tett eszed e szörnyű dolgok felfogására nem tesz képessé.

(Feljegyzés a huszonegyedik századi Sátán lakhelyéről, a pokol legsötétebb bugyrából, más néven a balatonmelléki Olaj Gyülekezete Hitközség centrumából, Karesz műhelyéből.)

Djorkaeff 2009.03.09. 18:07:19

Ez a szerelős hacacáré érdekes egy dolog.
Nem tudom, hogy Magyarországon milyen a helyzet korrekt szerelők szempontjából (és itt a korrekt számomra azt jelenti, hogy megcsinálja a kocsin ami elromlott és engem zavar és ami miatt bevittem hozzá, emellett pedig tisztességes árat kér a munkájáért- és akkor nem arra kell gondolni, hogy holmi szarrágó lennék aki 3000 Ft-ért szeretné a teljes szervízt, hanem azt, hogy nehogy már negyed órányi munkáért ki kelljen fizetni a fél kocsit), naszóval nem tudom, hogy arrafele mennyi a korrekt szerelő, de itt még nem találkoztam vele. Illetve van egy innen 150 km-re. Namost, én boldogan kifizetem a munka árát a jóembernek amennyiben az illető tényleg megcsinálja és normálisan elvégzi azt. De eddig inkább úgy tűnik, hogy büdös kurvák és lenyúlós banda és gazember a 99%-a.
A továbbiakban ezek után az merje azt mondani, hogy csakis szerelőre bízzam a kocsim, aki mutat nekem egy ilyen korrektet, vagy fizeti a meg nem csinált munkáját a szerelőnek. Ha meg nem, akkor az illető egyszerű hangember. És nem cifrázom tovább.

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:09:04

@Reszö:
Szeretnél néhány képet tőlem német bontókról és zugszerizekről? Csak azért hiszed, hogy ott zöldebb a fű, mert csukva tartod a szemed. Én meg kijárok alkatrészért.

(Ó drága Edmund, ha ezt olvastad volna, még a rákövült olaj is lepergett vona a szemüvgedről... Majd lefordítom, és elküldöm levélben neked is, tudom, hogy nincs neted.)

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:20:06

Emberek, van egy bejelentésem!

Miután idén a nyolcadik vasárnapomat vitték el a Totalcar Belsőségének kommentfelületét cizellálatlan és ki nem fejtett, ám ingerült véleményeket fejtegető, erősen tájékozatlan egyedek, ezért egy darabig változtatni fogok az eddigi moderálási gyakorlaton.

Mindeddig a barátságos, úriemberi beszélgetés, az esetleg egymással szembeállított gondolatok felületének gondoltam a Belsőség kommentelős felületét. Ha valaki nagyon szélsőséges volt, megpróbáltam meggyőzni, amit sem munkaidőben, sem idegrendszerben nem fizetett meg senki, egyedül a lelkiismeretem miatt tettem, mert úgy jó élni, ha az értelmes embernek szabadságot adnak. Nagyon ritkán moderáltam ki bárkit, ezt tudjátok, tényeleg csak a szörnyen fröcsögő, illetve szalonképtelen eszméket, illetve mások torkának nekiugró őrülteket tettem parkolópályára.

Mostantól nem válaszolgatok a bevadultaknak, illetve az egyszerűeknek. Meg fogom nyomni a "moderál" gombot. Ennyi. Ha javul a helyzet, egy hónap múlva visszatérünk a régi, értelmes embereknek való rendhez. Ha akkor sem, hát nem, nekem biztosan egyszerűbb lesz az életem.

Természetesen az olyan sokat ellenkező, de értelmes hozzászólókat, mint edelweiss, olykor qualitaet, néha-néha Atosz Mester a keblemre ölelek, velük, és a hasonszőrű okos emberekkel hosszan, szívesen vitázok.

Üdv
Csikós

W140 2009.03.09. 18:42:16

@Csikós Zsolt:
Ezt nagyon szépen megfogalmaztad, a moderál gombot pedig nyomogasd szorgalmasan, úgyis agymenést lehet kapni már a sok butaságtól, irigységtől, rosszindulattól fröcsögő sötét szabálymagyarázó, önkéntes rendőr droid írásaitól :)

Sógun 2009.03.09. 18:49:44

Kedves Csikós Úr! Én teszek arról hogy amit akar az úgy is legyen. Az én részemről megígérem hogy nem fog több ideget esetleg miattam lenyelni. Keresek érdekesebb oldalakat ahol én is kedvemet lelem. Szerettem a TC-t, Winkler és Karotta idejében főleg, de azóta nagyot csalódtam az egész előadásmódjukban. Műanyag lett itt minden. Maradjon meg az Ön belsősége, az intelligens csak német és francia autósoknak szánt hiteles irásoknak. Én mint bunkó, másokat idegesítő személy keresek egy hozzám illő lepukkant oldalt ahol kitombolhatom magam. További jó munkát kívánok a TC-nak! Azért néha vissza nézegetek, és ha változott a minőség akkor visszajövök. Ha egyáltalán számít!? Esetleg csak más írásait olvasom addig a nyugodalom kedvéért. Fő a nyugalom!

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:53:54

@Sógun:
Pedig nem is önről volt szó... De ha így van, hát sok sikert! :-)

Ja, két gyönyörű japánautós sztori van a tarsolyomban, az egyiket most írom, a másik nem sokkal később jön. De ezeket már nem láthatja, sajnos. Remélem mások többet foglalkoznak majd az érdeklődési körével.

Sógun 2009.03.09. 18:58:23

@Csikós Zsolt: Köszönöm a bíztatást, a melengető szavakat! Lehet hogy eleget teszek a felkérésnek. Rugalmas vagyok!
Köszönöm a gyors választ!

pickapu 2009.03.09. 19:02:30

@Csikós Zsolt: Maximális egyetértés! Szar lehet egy ország célkeresztjében állni. Velem együtt azért sokan reméljük hogy az írások eddigi hangulata nem fog megváltozni. Vannak blogok ahol le lehet vezetni a napi bosszúságainkat, ez nem az! Akinek nem tetszik, inkább köpködje magában a monitort!

Gomulka Béla 2009.03.09. 19:08:21

@Csikós Zsolt: :-)))))))) SZAKÁLL?

Valaki írt arról, hogy oreg dízelek elmennek fele-fele gázolajjal és használt motorolajjal. Én láttam egy oreg gazdát, aki a Ford Dextába fáradtolajat tankolt. Csak azt.

no_holy_shit 2009.03.09. 19:13:55

@lapa:

"jó neked, hogy tudod mennyi károsanyaggal jár egy új autó előállítása vs. régi nem bezúzása. no nem mintha én tudnám,"

ha jol emlexem az adatra akkor 20-30Tonna CO2-t bocsajt ki egy auto elöallitasa. tehat egy life cycle (250ekm) alatt, km-kent 100g CO2-vel kene kevesebbet ennie egy uj/modern autonak

Gomulka Béla 2009.03.09. 19:15:47

@Csikós Zsolt:

(ref. ssybaff)

Csikós mester, nem kell ezt elkapkodni! Tudod te, hogy ezeknek (nekik, bocs) mennyit jelent az, hogy a szitkozódásaikat a képernyon olvashatják? Hogy neked, Omm-nak, miegyéb, így beolvashatnak? Miután a vadbarom fonokuk porig alázza oket, mert vasárnap kikapott a Fradi, miután az apekk elnyeli az utolsó vasukat - nem neked szólnak ezek a káromkodások, hanem ennek a kigyakott, rohadt életnek!

Na!

pickapu 2009.03.09. 19:24:22

@Gomulka Béla: Ezek a ssybaffok sosem fogják tisztelni a kétkezi munkát végző iskolázott tudást, valahol öntudatra kell őket ébreszteni. A Mester helyesen járt el.

namostatutituti... 2009.03.09. 19:29:02

Rezső!

Kopp-kopp 2009 Magyarországabszursisztán! Most valóban arról teszünk fel kérdéseket, hogy ki mikor cserél otthon olajat, és hogy a jóembernek van-e telephelyengedélye és miért fáradt olajjal tüzel?
-Azért cserél otthon olajat az ember mert vagy szereti csinálni, vagy mert számít az az minimum 5.000 ft amiért lecserélik.
-Az hogy van-e telephelyengedély vagy nincs nem attól függ, hogy milyen izlésesen van berendezve a műhely, hanem hogy minden hatályos rendelkezést teljesít-e (javaslok megtekinteni néhány volán javítóműhelyt, na ott látnál csodát karesz műhelye ahhoz képest egy műtő.
-És karesz azért tüzel fáradtolajjal, 1/ mert környezettudatos, ugyanis az ilyesfajta megsemmisítés tőlünk nyugatra bevett szokás, sőt tovább megyek tisztább mint a gáz, mivel amikor a gáz előbújik a földből nem egyből a kandallódba rohan, hanem egy gázszeparátorba, ahol levesznek róla mindent ami káros és egy bazinagy fáklyán huss, elégetik bele a vakvilágba hulla feleslegesen, annyi károsanyagot kibocsátva percenként, mint amennyit karesz, kedves neje és gyermekei egész életpályájuk során nem tudnak összehozni.
2/karesz azért fűt vele és nem gázzal mert lendületben a gazdaság, és ki tudja fizetni a gázt.

És igen ebben az országban 2-féle autó rohangál:
1/A banké
2/ bontószökevény

Ha te nem tartozol egyik csoportba sem, és gázzal fűtesz akkor igen Rezső, neked bejött az élet...

Gyulimali 2009.03.09. 19:34:13

Anyám... Ezt a sok "okos" embert...

zündfolge 2009.03.09. 19:36:27

Csikós, baszki, neked novellásköteteket kéne írnod. Demost komolyan. Én meg megvenném őket. Nem nyomod valahol álnéven, mint Danielle Steel?

l200 2009.03.09. 19:39:13

Zsolt! Regota olvasom az irasaid,de nem reg vagyok itt.Szerintem csaK IGY TOVABB.eGY DOLGOT NEM ERTEK.Aki olvassa azt erdekli.Engem nem tudnanak ra venni,hogy olyat olvassak ami nem erdekel.Mint ez a cikk is mutatja nem volt olyan rovid.Tehat az aki ilyeneket ir az is vegig olvassa.Velemenye lehet ilyen-olyan.De ha nem szalonkepes ami sokan irnak minek irjak le.Ez senkit nem erdekel.En csak 35 eves vagyok,de ezek a dolgok nekem is megvoltak.Milyen jo is egy Zukot felkesziteni muszakira.Mi is eltoltottunk rengeteg idot ilyen vagy meg rosszabb muhelybe.De nincs annal jobb erzes mikor kavezol eggyet es utanna be indul az auto.Es olyan amilyennek elkepzeled.Aki nem probalta ,csak mondjuk apu a segge ala tolt egy szalon autot az nem is tudja.Szoval csak igy tovabb.Egyebkent a feleseged mit gondol az autoitokrol?Nem probal meg lebeszelni neha?Udv

GPS fun 2009.03.09. 19:40:37

Helló,
Úgy tudom a szervizeknek le kell adni a lecserélt olajat az arra szerződött cégeknek, mivel veszélyes hulladéknak minősül és nem szabad házilag elégetni. Gondolom környezetvédelmi megfontolásból.
Ennek ellenére a legtöbb vidéki autószerelő azzal fűt, csak a többség nem ír róla cikket.

l200 2009.03.09. 19:41:51

Meg egy dolog.Irorszagban is vannak ilyen vagy ettol rosszabb muhelyek.A szerelok meg ,na hagyjuk...

namostatutituti... 2009.03.09. 19:48:27

Csikós uram te meg írjál, merkedesről bőven nekem is volt egy 240d bordó volt matt, meg rohadt is, kilóméteróra már nem megtett kilómétert mutatott, hanem fényéveket, mindent elkövettek vele amiért 1.5 év függesztettnél nem kap többet az ember, csempésztek vele mindent amit folyékony volt és bele lehetett borítani a robbantott tankba, mindent amit valaha marlboro és camel néven lecsomagoltak és kárpit mögé lehetett süllyeszteni, aztán megvettem, nem is vettem, cseréltem egy szekrénysor és két kocka sör volt az ára, nálam is tette a dolgát, felfalt mindent, aminek minimális cetánszáma volt és átment a szűrőn, kegyetlenül rozsdásodott, minden kátyú után egyszerre esett le a jobb ablak esett ki a óracsoport plexi, dudált egy kicsit, és kapcsolta be minden beállítástól függetlenül rövidhullámon a kossuth adót. Aztán eladtam, de ott is tette a dolgát, szépreményű szeged város bajai úti kagylós töltőállomás parkolójában kínáltak leányok útszéli gyönyört fennhatósága alól. Szóval tette a dolgát: dolgozott, embereknek adott kenyeret. W123 nem egy egyszerű autó, egy MEGÉLHETÉSI bűnöző.

namostatutituti... 2009.03.09. 19:57:08

@GPS fun: Igen mert hivatalosan nem égetheti el abszurdisztánban. Van olyan ország ahol ha vezet róla egy nyilvántartást, levonhatja a leadandó mennyiségből
Ma Magyarországon annyi olajat adhatsz le, amennyi eladását számlával tudod igazolni

Valamint szerintetek mi lesz a leadott olaj sorsa? Henry Potter elvarázsolja, vagy elégetik? Hát persze, hogy elégetik. Akkor meg miért baj, hogy Szaki Béla saját maga elégeti?

no_holy_shit 2009.03.09. 20:00:25


keress ra neten. Vhogy 20-30T-ra emlekeztem, de viszont mashol most 2000liter benzint irnak

Reszö 2009.03.09. 20:03:49

@Csikós Zsolt:
Kedves Zsolt!

Nagyon kiványcsi lennék azokra a képekre... Én Reutlingen-ben veszem egy bontobol az autoimat,amiket bontok Bácsmegyében a hivatalos bontomban.
(minden EU-s engedéllyel)

Kint a bontoban az auto bekerülését követöen azonnal kiveszik az összes szennyezö folyadékot az autoból,még a lengéscsillapitoolajat is kiszivják egy speciális szerszámmal.
Igy csodálkoznék rajta,ha egy olyan bontotelepet (darálót) találnék nyugaton, amiben akár 1 csapp olaj is volna a földön!
Ott az elsö olajcseppért 4000Eu-s a bünti,a másodikra meg bezárják a telepet... Az ottani rendet,tisztaságot nem kellene összehasonlitani egy itthoni sufnimühellyel sem. A közelébe se vagyunk nyugatnak ilyen téren sem. (sajnos)

@lally: Nem volt "szoci" vasam.
14 éve van jogsim, és akkor már erösen a nyugati vasak voltak itthon. Én nem tudom átérezni az a rajongást a régi autok iránt,amit sokan érezenek... Én az újat tartom jónak,mivel ettöl fejlödik az emberiség... Ha majd öreg vasakat akarok látni,múzeumba megyek. Nekem ne az uton tartsák fel a forgalmat fekete füstöt eregetve ebben a száguldó világban.

@namostatutituti...: Én se szeretném,ha az autoszerelö kenyeret sütne. Azt se szeretnám,ha a pék szerelné az automat.
Ha ebben az országban mindenki azt csinálná amihez ért,akkor már nem itt tartanánk.
Ha pedig valaki autoszerelöi ambiciot érez magában, egy pár éves iskolában elvégezheti a mesterképzést,és pénzért csinálhatja azt,ami a hobbija.
Addig pedig az autoját az autoszerelö csinálja, a kenyerét meg a pék süsse!

Megint jön ez a hiteles téma...
Jelentem mind a 2 autom KP-böl van. A cégemnek nincs köztartozás,minden emberem után fizetem az adót.
És gázzal fütök. Bár a kandallóban akáccal... Az az igazi. ;)


És csak egy adalék az olajszármazékokkal kapcsoltban:

Mivel a magyarországon forgalmazott olajok kb 70%-a eltünik valamerre, ezért az UNIO szigoritaná a magyar származékok forgalmazását.
Ez azt jelentheti,hogy csak olyan autoszerelömühelyek forgalmazhatnak/cserélhetnek olajat,akik ugyanakkora mennyiségü fáradtolajjal elszámolnak a hatóság felé.

Ezzel végre megszünik a sufniszerelö, az otthoni olajcsere, és a kertvégébe kiöntött fáradtolaj!

Ha nekem tobb Millioba kerül megszerezni a hivatalos engedélyeket,akkor ne tudjon számla nélkül bagóért szerelni egy engedély nélküli szerelö sem. Azt hiszem ez igy korrekt.

no_holy_shit 2009.03.09. 20:09:26

@Csikós Zsolt:

ja, nemet bontok kozott is van eleg sok durva (sok itt sincs leaszfaltozva). Mondjuk egyetlen amit csinalnak mar egy ideje es magyarorszgaon csak most kedtek az az autok "artalmatlanitasa" tehat hutoviz, motorolaj, fekfolyadek, benzin eltavolitasa mielott kirakjak bontasra

amugy (aacheni) kollegaim bereltek egy garazst (a szomszed garazst is egy masik banda berelte). Na annak az udvaran mi volt... alapbol 4 kibelezett kocsi. udvaron eg alatt osszevissza a kiszerelt cuccok peneszesen es mohasan, akkor kontener amibe mar belenot a fü (nyilvany annyira veszelyes akkor megsem volt a benne levo hulladek...)

TU Stuttgartnak ( www.amsev.de ) van egy auto-motor-sport egyesulete, de igazabol csak egy garazs, ahova a tagok hordozzak a kocsijaikat berhelni. Onnan pl. egy foszer mindig elviszi a faradt olajat es hozzaonti a futoolajhoz...

(meg jo hogy van egy csomo szemetuk... naluk talaltam a golfomba a motort :-D )

Csikós Zsolt 2009.03.09. 20:49:37

@l200:
Á, volt olyan, hogy ő beszélt rá, hogy vegyük meg mégis. például ezt a kombit is, mikor meglátta este 7-kor a gépemen, megkérdezte - "akkor most indulsz?". Pedig én még el se döntöttem. Csak azon lepődött meg, hogy a fiamat elvittem autót venni éjjel :-)

Hanzi 2009.03.09. 20:57:25

@Hrzrasn: Mennek azok,csak azok már nem arra valók.Az én 42 éves W108-om megy 160 at is,de minek?És kényelmesebb mint az A4,vagy akár a w221-essel is felveszi a versenyt,és azért lássuk be a modern autók nagyon sok funkciója,egyszerű parasztfakítás,a nagy részét nem is használod,csak úgy van.

Rocko- 2009.03.09. 21:17:15

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:06:22
jár a 20 pont!
a tízből.

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:09:04
naj, sokan nem hajlandóak megérteni, h egy Karesz kaliberű szerelű közt és a szakszervíz közt általában csak a pucc és a számla végösszege a különbség.

Csikós Zsolt 2009.03.09. 18:20:06
"Meg fogom nyomni a "moderál" gombot. Ennyi."
wegyszerűen hagyd figyelmen kívül, azért éri meg moderálni, h újabb 50+ győzködős kommentet kihagyjunk.

Phrascarica 2009.03.09. 21:47:52

@Hanzi: az bátyám trabija meg viszi simán a 80-at, és sokkal kényelmesebb mint a 108-as és elég a 2 henger is de valószinűleg egy is elég lenne, ráadásul biztonságos is mivel sosem használom

Bacsi 2009.03.09. 21:52:32

@Reszö:
Azért ne kelljen már telephelyengedélyt kérnem arra, hogy kicseréljem itthon az olajat.
Igaz, ez annyira bonyolult dolog...
Meleg motornál olajleeresztő ki, olajszűrő le, fel az új szűrő megolajozva a tömítőgumi, míg lecsöpög az olaj levegőszűrő-csere, csavarnál réztömítés csere és vissza a leeresztőcsavar, bele az új olaj, rövid időre beindít, szint ellenőrzése/beállítása, tömítések ellenőrzése, veszélyes hulladékok megfelelő helyre szállítása.
azt hiszem a fentieken túl SEMMIT sem csinálnak meg egyetlen egy szervizben sem olajcsereként. Bármi más már egy átvizsgálás, amiért elviszem időnként a -számomra- megbízható szerelőmhöz.
Szerintem inkább - jómagyarszokásszerint- irigy vagy.
És nehogymá' ne vehessek olajat az autósboltban.
Az általam cégautóként használt PDTDI motorral felszerelt márka szervize hogyan számol el a 30e km alatt az autómba töltött 1 liter olajjal?! (Nekem még igen keveset kell utántöltenem...)

mv3 2009.03.09. 22:05:54

Lassan a 400. komment felé megy Era, hajrá!
Azért csak beidítja ez a nagy kofferrel rendelkező öreglány az emberek fantáziáját:o)

Német bontók: nincs ilyen irányból semmilyen tapasztalati merítésem, de azért azt megjegyezném, hogy ha a leírtak alapján tovább visszük a gondolat fonalát, akkor mondjuk kijelenthetnénk, hogy Németországban nincs semmilyen bűnözés, kivétel nélkül mindenki jogkövető állampolgár.

Azért a világ nem teljesen fekete és fehér (ezt persze nem én találtam ki), adjuk meg Karesznak is a bizalmat, hogy kellő körültekintéssel nyomja a munkáját.

Mert nem minden Magyar állampolgár huncut zsivány, mint ahogy valószínűleg tőlünk nyugatabbra sincs kivétel nélkül mindenhol kolbászból a kerítés (és vattacukorból a csillár).

no_holy_shit 2009.03.09. 22:09:19

@namostatutituti...:

"Hát persze, hogy elégetik. Akkor meg miért baj, hogy Szaki Béla saját maga elégeti? "

mert nem mindegy, hogy hogyan egeted el. Ahogy az sem mindegy, hogy bepisal a porlaszto es vhol -5 es +10 fok kozott tolja be 200 es 350 bar kozott vagy + 5 foknal, 300 baron, 25% AGR-rel DOC-vel es DPFfel es 2 pilottal...

hat ennyi a kulonbseg (mas kerdes, hogy a magyar szemetegeto valojaban mit csinal vele...)

Phrascarica 2009.03.09. 22:09:44

@mv3: ERA hajrá, tényleg jó a poszt, de azért nehogymá' ERA legyen a nagybetűs AUTÓ

no_holy_shit 2009.03.09. 22:16:35

"Azért cserél otthon olajat az ember mert vagy szereti csinálni, vagy mert számít az az minimum 5.000 ft amiért lecserélik."

tolem 3 eve (amikor utoljara voltam olajcseren szervizben) akkor 1600Ft-t kertek. (nem markaszerviz, nagyon jo szakemberek, (ok sem felnek a flextol finommechanikai munkaknal :-DD), de Bp. A cimet viszont nem arulom el)

de tegyuk hozza, hoyg a szerviz joval olcsobban jut az olajhoz es alkatreszekhez, tehat konnyen lehet hogy munkadijjal annyit kernek, mint amennyiert te kisker aron megveszed.

Hrzrasn (törölt) 2009.03.09. 22:31:09

@W140: "Már huszonéve 0,3 körüli cv értékek voltak"

De nem a mercinél, öcsisajt! A W140 Cw-értéke és homlokfelülete egy német tölgyfaszekrényével vetekedik. (Ugye tudod, mi az az Eichenschrankwand?)

"amúgy is csak az illegális sebességeknél kezd számítani a légellenállás különbsége."

Hülyeség.

"Gondolom neked kimaradt ez a cikk:
totalcar.hu/tesztek/maz2daxd/"

Hol is van ebben W140? :)

"Sok autóm volt, de ha úgy volt kedvem, még a legrégebbi 77-es toyotám is minden további nélkül ment 180-at"

Pontosan melyik Toyota is volt az?

"és tökéletesen lehetett közben szellőztetni, még az ablakokat sem kellett hozzá letekerni, mert úgy voltak kialakítva a befúvók."

180nál nem vágott pofádba a szél. Aha, persze.

"Amúgy elég szerencsétlen lehetsz, hogy rá vagy szorulva arra, hogy 150-el közlekedj, veszélyeztetve magadat, és a jogosítványodat."

Remélem nem apsz agygörcsöt, ha elárulom, hogy a munkaadóm autóival 220-240et is megyek, ha van rá lehetôség, és ez nálunk legális.

Dennis01 2009.03.09. 22:34:14

Tenyleg nem akarok kukacoskodni, de lehet, hogy tobbert veszed meg az olajat, mint amennyiert a szeviz veszi, de te biztos lehetsz abban, milyet veszel. Mig néhány szervizben azt se tudod, mit tesznek az autodba...

no_holy_shit 2009.03.09. 22:40:36

@Dennis01:

megbizhato szerviz kell akikben bizol. Ha nem bizol meg bennuk akkor igazat adok.

Dennis01 2009.03.09. 22:42:22

Csak sajnos, mar elnezest a keves kiveteltol, eleg keves megbizhato, lelkiismeretes szerelo van.

l200 2009.03.09. 22:54:30

@dennisthemenace: Az melyik hid?Ami ossze koti Walest,Angliaval?-,vagyis ahol egy iranyban fizetni kell?

l200 2009.03.09. 22:56:48

@dennisthemenace: Annal a hidnal az egyik penzszedo elkerte az osszes magyar penzt,mert gyujti.Kint vagy meg egyebkent vagy mar otthon laksz?

no_holy_shit 2009.03.09. 23:01:41

@Dennis01:
ja, valoszinuleg egyszerubb talalni az utcan egy ismeretlen jo csajt aki rogton agybabujik veled, mint megbizhato szerelot.

l200 2009.03.09. 23:05:18

@Sógun: Ha elmesz ki fogja fikazni a francia autokat.Tudom,hogy sunyiban ugyis fogod olvasni,mert fuggo vagy mint mi itt mindanyian.udv

AtoszMester 2009.03.09. 23:09:29

Aztakurva mennyi komment :D

namostatutituti... 2009.03.09. 23:09:56

Rezső akkor neked tényleg bejött az élet...

De így , hogy rendelkezel egy hivatalos bontóval, minden engedélyel értem mi a bajod a szürke gazdaság határvonlán evickélő szerelővel, tudom nem kis összeget emészthetett fel a telephelyengedélyed.
Azért nézz magadba és egyvalamit azért te is ismerj el, közted és köztük annyi különbség van, hogy neked volt lehetőséged, bátorságod és szerencséd elindítani, neked összejött, hogy abszurdisztánban 100% hivatalosan ebből megélj (tedd a szívedre a kezed így év végén mennyit matekozott a könyvelőd?). Nekik is meg kell élniük, és azon szinten (nem szakmai szintről, hanem vállalkozásméretről beszélek)nekik nem megy 100% hivatalosan mert nagyjából mindent vinne adócímen az állam, így hiszem és vallom, hogy rá vannak kényszerítve, a "szürkemunkára", hisz csak így tudnak megélni.

dennisthemenace 2009.03.09. 23:13:13

@l200: Nekem mar itt van az otthon;eladtam mindent,egy Fiat Argenta maradt hatra,ha lesz egyszer hova,akkor azt is kihozom..
Igen,az a Severn hid;Anglia felol Walesbe fizetos,Wales felol ingyenes..Milyen kocsival mentel haza,egyebkent?

dennisthemenace 2009.03.09. 23:16:20

@Csikós Zsolt: Ha meg sokat irsz ERA-rol,kedvet kapok hozza es veszek egyet.Milyenek a benzines motorok?

l200 2009.03.09. 23:27:26

ket eve volt egy renault lagunam,most egy mitsubishi l200 ami nem igazan csaladi.2 eves volt tavaly,mikor majdnem megdoglott angliaba.pedig es igazi japan.de muszaj eladnom,mert melo nem sok,hitel millio.a renaulttal nekem semmi bajom nem volt,ezzel a "japannal" mar ketszer hivtak vissza.A masodik visszahivo asztal most jott.

l200 2009.03.09. 23:29:19

@dennisthemenace: kicsit ertelmetlen voltam.Tehat a masodik level most jott,meg mindig itt van az asztalon

dennisthemenace 2009.03.09. 23:46:21

@l200: Nekem annak idejen nem kellett kocsi,mert cegest kaptunk;amikor megszunt ez a lehetoseg,haromszaz fontom volt autora..Egy Cavaliert vettem,soha em volt gondom vele.Most egy 406-osom van,azzal sincs semmi gond,tobbszor megjartam vele Mo-t.

Hanzi 2009.03.10. 00:09:35

@phrascarica:Ha nem használod,biztos nem adja oda a bátyó.És ha neked elég egy henger is...még akár remek pizzafutár is válhat belőled.

dennisthemenace 2009.03.10. 00:14:58

@no_holy_shit: Dennis raadasul kombinalni szeretne;egy csajt akar,aki lefekszik vele,de az auto ala is befekszik,ha kell...

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.03.10. 00:21:07

@no_holy_shit: elfogadom amit írsz, félre ne érts. csak amíg a számítás módja nem ismert, addig elég képlékeny a dolog számomra.

durván fog hangzani elsőre, de ugye ezt úgy kéne számolni, hogy a kábelköteget gyártó alvállalkozó munkatársának az új lcd tévéje is beleszámítson. legalábbis a tévé élettartamának azon része, amíg kábelt kötegel az arc. mondjuk egyszerűsítve a képletet az autóiparból élők családjának kibocsájtása a lényeg / darab legyártott ottó. voltak már viták ezzel kapcsolatban, mert némiképp szakmámba vág a dolog de belátható, hogy az ember csak egy nagyon ügyes (és okos) robot, csak nem motorolajat kell benne cserélni, hanem ezer más igény-kielégítő biszbaszt.

namost tekintve, hogy éves szinten mindannyiunk kitol jópárszáz kiló co2-t (gázfogyasztásból egyszerűen számolható), nekem az általad írt tonna kevéskének hat. és akkor csak a fűtést néztem, nem a tévé előállítását, szállítását, a tehénfing-metán negatív externáliáit és így tovább. még akkor is szűkösnek tűnik, ha nagyon hatékony a gyártás.

no mindegy, ezt csak a margóra szántam, nem vitatkozás a célom.

ki tudja mennyi co2-t nyom ki egy ilyen zöldségesmotor? mondjuk a 3 literes? kiszámolom, aztán ha csúnya szám jön ki veszek helyette egy új mittoménmilyet. enyémnek különbenis rossz a légellenállása meg nem is megy 200-zal. még kapitalista országokban se.

no_holy_shit 2009.03.10. 00:30:58

@lapa:

hallottam, de nem tom hogy szamoltak (az az t tudom, hogy de a szamolast en sem lattam. itt csak a gyartasrol vlt es szerintem az emberkek (se a fejleszto, se a gyari munkat CO2 lablenyomata se volt beleszamolva) vagy megis, de leginkabb nem tom

no_holy_shit 2009.03.10. 00:35:38

@dennisthemenace:

haverom noje (azaz mar felesege) kene neki, amikor eloszor lattam a csajt akkor epp fektarcsat cserelt haverom BMW-jen. aztan kovetkezo 7vgn valtot haverommal a poloban.

aztan levizsgaztattak a polot es eladtak 100€-ert. Amikor ezt meghallottam( akkor meg nem tudtam hoyg 100€-ert adta el) elkezdtem rohogni, es megkerdeztem, hogy megis ki faszra sikerult rasozni azt a romhalmazt. Erre ramutatott az asztal masik felen ülo kollegajara :-P (es utanna mondta, hoyg csak 100€-ert kert erte)

bugyifiu 2009.03.10. 00:42:31

@Reszö: Te nem az Anettka elhunyt férje vagy?

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.03.10. 00:50:55

@Hrzrasn: legújabb A4 légellenállás: 0,59

w140: 0,72

annyira nem rettenetes a különbség, kábé a méretbeli viszonyt tükrözi szerintem.

"öcsisajt" témában pedig az első találat a guglin (wiki), hogy 0,3 a w140 értéke. még akkor is, ha hosszú német szavakat is írsz mögé.

egyébként pedig a sebesség négyzetével nő, 50-hez képest 150-nél tízszeres. 100 és 150 között kétszeres, 50 és 90 között ~3-szoros.

de ki is lehet mérni, ha az ember lefilmezi a km-órát, ahogy a kocsi egy egyenes útszakaszon max sebességről üresben megáll. pár ilyen kör szélcsendben vagy oda-vissza, aztán excelbe a másodpercek 10 km/h értékenként átlagolással. a 20-ról 0-ra lassulás vehető csaknem tiszta erőátviteli meg kerék súrlódásnak, és gondolom az egyenes arányban nő. az ezen felüli lassulás jut a levegőre.

de késő van már, lehet rosszul okoskodom.

dennisthemenace 2009.03.10. 00:56:19

@no_holy_shit: Dennis Fiat-buzi,valami delolasz bige kellene neki...
En ismertem egy csajt,karosszerias volt a ferje.Mikor be volt nyomva, a csaj dolgozott helyette.Nekem kikalapalt egy Granada-lokharitot,tokeletes lett...

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.03.10. 01:14:27

légellenállások nem feltétlenül hiteles forrásból (néhol megadják a felületet is):

rc.opelgt.org/indexcw.php

legdurvább a g-osztály ahogy nézem, 1,5 feletti értékkel (0,54 x ~2,86).

bigpond 2009.03.10. 01:45:24


HRZRASN
"Remélem nem apsz agygörcsöt, ha elárulom, hogy a munkaadóm autóival 220-240et is megyek, ha van rá lehetôség, és ez nálunk legális."

HUUUU....! KOMOLYAN!??

es a sajatod megy 180-at?

bocs ha off voltam de meg kell csinalni a 400 kommentet.

W140 2009.03.10. 01:50:15

@Hrzrasn:

" Hrzrasn 2009.03.09. 22:31:09
@W140: "Már huszonéve 0,3 körüli cv értékek voltak"

"De nem a mercinél, öcsisajt! A W140 Cw-értéke és homlokfelülete egy német tölgyfaszekrényével vetekedik. (Ugye tudod, mi az az Eichenschrankwand?)"

Egyrészt nem a Mercedesről beszéltem, hanem általában, de az látszik, hogy halvány segédfogalmad sincs a dolgokról, a W140-es Mercedes CW értéke egészen pontosan 0,31.
Azt is megjegyezném, hogy az előd W126-osé is 0,36 volt közel 30 évvel ezelőtt!

"Gondolom neked kimaradt ez a cikk:
totalcar.hu/tesztek/maz2daxd/"

"Hol is van ebben W140? :)"

Ismét megjegyezném, hogy nem a W140-ről beszéltem (ez nálad valami frusztráció?), hanem arra reagáltam, hogy szerinted az új design miatt sokkal kevesebbet esznek az új autók. Akkor miért is evett fele annyit az öreg vas?

"Sok autóm volt, de ha úgy volt kedvem, még a legrégebbi 77-es toyotám is minden további nélkül ment 180-at"

Pontosan melyik Toyota is volt az?""

Egészen pontosan ennek az első szériásából volt egy 2,6-os soros hathengeres kupém, 5 sebességes váltóval. :

wapedia.mobi/en/Toyota_Cressida#1.

ugyanebben a színben, míg át nem festettem bordóra:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/Toyota_Cressida_Coupe_1977.jpg

Na itt egy kép a sajátomról :
kepfeltoltes.hu/090310/Image6_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

"180nál nem vágott pofádba a szél. Aha, persze."

Ha megnézed a képet, rájössz miért nem vágott a képembe a huzat, még letekert ablakokkal sem.

"Remélem nem apsz agygörcsöt, ha elárulom, hogy a munkaadóm autóival 220-240et is megyek, ha van rá lehetôség, és ez nálunk legális."

Az a te problémád, hogy olyan munkaadód van, aki ilyent vár el tőled, szerencsére én ráérek :-)

moholy-nagy 2009.03.10. 02:22:18

Szinte szegyellem bevallani, de reg olvastam ennel szivmelengetobb dolgot. Egyebkent ezek a kombik nekem is tetszenek, mindig is tetszettek. Bordoban kulonosen. A krom tetocsomagtarto iszonyat sokat dob rajtuk. Jo latni, hogy valaki meg ert ezekhez az autokhoz es hajlando megcsinalni a maceras es a piszkos melot is. Manapsag egy ilyen szerelot egyre nehezebb talalni. A legtobb mar csak a nyavalygashoz ert es ahhoz, hogy hogy rakjon fel egy szlovak utangyartott kipufogot ketszer annyiert, amennyibe az eredeti kerul. Az auto 10 literes fogyasztasa viszont eleg soknak tunik, meg akkor is, ha regi dizelrol van szo.

mv3 2009.03.10. 07:52:17

@dennisthemenace:

Ezt a cikket olvasd el, a második felében van szó a benzines motorokról is:

totalcar.hu/tesztek/mb123/

Phrascarica 2009.03.10. 08:11:29

@Hanzi: látom itt az igénytelenség nagy érdem :), minnél igénytelenebb vki ebben a blogban annál nagyobb a riszpektje

mv3 2009.03.10. 08:48:56

@phrascarica:

"de azért nehogymá' ERA legyen a nagybetűs AUTÓ"

Nem csak, hogy nem írtam ilyet, de nem is gondolom így. Ha a Csikós-flottát nézzük ott is találok számomra izgalmasabb autót (W115), plusz, ha választanom kellene, akkor a sajátomat (W124) is praktikusabbnak vélem.

Mindezektől függetlenül nagyon kedvelem a 123-asokat, és még lehet, hogy vennék is egyet. De ettől függetlenül akár márkán belül is van több tipus, ami jobban tetszik (W116, W126 és akkor még a W108 vagy a W111-ről nem is beszéltünk). A 123-as szerintem a legésszerűbben fenntartható hangulatos korosodó Mercedes.

Ciri 2009.03.10. 09:03:00

@Csikós Zsolt:
@MKati:

Azért fel ne koncoljtok már! :D

Egy picit félreérthettél, messze nem gondoltam, hogy terrorban és elnyomásban él a család autóügyileg, már csak azért sem, mert tudjuk, hogy Kati is olajszűrővel babázott, illetve Brise helyett használt benzinszűrő volt az illatosító otthon. :DD
(Na Kati, kaptál-e mostanában ennyi bókot? :DD)

Azt viszont saját tapasztalatból mondom, hogy mikor a gyermekem megszületett, nem mertük használni a klímát, mert ugye "azt mondták", hogy nem szabad egy néhány hónapos gyerek hurcolásakor bekapcsolni. A látvány önmagáért beszélt a városi dugóban, ezer fokban, amikor a kicsiről szakadt a víz, illetve nyöszörgött levegő után kapkodva.Arról nem is beszélve, hogy akárhogyan is próbáltuk városon kívül szellőztetni a lehető legokosabban a kocsit, egy nyári éjszakánkat az ügyeleten töltöttük,mert a gyerek füle begyulladt a huzattól, pedig ugye huzat sem volt gyakorlatilag. Amikor az ölemben felszurták az ordító gyerek fülét, valahogy nem esett jól, sem neki, sem nekem.

Na azóta a klíma megy az autóban, amint egy picit is melegebb van akár 4-10 foknál is, az esős/párás időszakról nem is beszélve. Mindíg 22-re van beállítva (persze nem suzuki klímáról beszélünk)és a gyerek amióta megszületett, még egyszer SEM volt emiatt megfázva,stb és hatalmasakat képes horpasztani utazás közben.

Az én lányom is imádja a nyarat (a párom meg főleg), de egy átforrósodott autóban utazni még csak egy picit sem szeretne egyikük sem.

Az, hogy Era nem megy 140-nél többet és jó a szellőzése, az még nem jelenti azt, hogy 80-nál nincs benne egy pici szélzaj és huzat sem (a hátsó ülés felé kavarodó szelecskéről nem is neszélve...)

Eszem ágában nincs a családot "átnevelni" a klímára, de azt enyhe túlzásnak tartom, hogy jobb nélküle utazni forróságban.
A picurok meg azt sem tudják mi a klíma, tehát viszonyitási alapjuk sem sok van :D

Arról meg, hogy csak a hülye magyar használ klímát "feleslegesen" csak annyit mondanék, hogy hozzánk rengeteg külföldi ügyfél jár agyig felhúzott ablakos, klímás autóval és még azt is megjegyzik, ha nem minusz háromezer fok van az épületben, miközben a kocsira várakoznak.

Szóval én nem ezt tapasztaltam/lom...

Béke.

Reszö 2009.03.10. 09:13:23

@namostatutituti...: Úgy néz ki tényleg.
És a szürkegazdaság még nem fekete.
Mivel én fizetek adót, nem is keveset,
amit a feketegazdaság nem fizet!

És a Te hozzáállásod a tipukus magyar... "Hogy is lehetne kibujni az adófizetés alól?!" Az ilyeneknek kellene a lábukra lépni picit...

Irigy? Nem hiszem... Inkább rám szoktak azok lenni. Ha állok a zebra elött, sokszor le lehet olvasni a gyalogosok szájáról,hogy mit is csináljak anyukámmal. Pedig én nem számla nélkül dolgozom,és fizetem a sok munkanélküli helyett is az adót.

A lehetöség minden sufinszerelö elött ott van! Akinek meg sikerült,azt el kellene ismerni! Ettöl nöünél nagyra,nem a feketegazdaságból...

yeti 2009.03.10. 09:22:55

@Ciri: Megerősíteném a mercik jó szellőztetését.Haverom állólámpásában utaztunk amikor felhívta rá a figyelmet.Tényleg nulla szélzaj,huzat,bent meg kellemes hőmérséklet már 80-as tempónál is felhúzott ablakokkal.Ez alatt meg le leget húzni az ablakoz,nincs jelentős szélzaj.Ebben tényleg nagyot alkottak a friccek!

@W140: Valóban.Régen is tudtak áramvonalas cuccokat gyártani ,valamint nem célszerű "ránézésre" megállapítani a cw értéket,mivel sokszor megdöbbentően kockaformák tudnak áramvonalasnak bizonyulni szélcsatornás mérések során.Az aerodinamika trükkös egy tudomány.Jut eszembe ha már áramvonal,a kedvencem:

de.wikipedia.org/wiki/Tatra_87

Korához képest elég jó cw értékkel.

Reszö 2009.03.10. 09:24:19

@bugyifiu: Ki az az Anettka?!
Csak nem valami ŰRutazó?! :)

@Bacsi: Vehetsz. De ha minden igaz,nem sokáig. Vagy a szervizben kapsz 1 liter szervizáron.

Az olajcsere nem egészen csak ennyi.
Nálam a 330D-ben nem cserélték ki a turbo szüröjét egy gyorsolajcsereállomáson,és 300E be került a turbo.
Gondolom Te tudod hogy kellett volna... :/

Egy kicsit olvassatok a totalcar-t!
Itt a válasz,mért kellenek az új autok!
De szerintem már mindenki érzi a börén a válságot... Ha mindeki venne újat a régi helyett, talán nem is lenne válság?!?!

totalcar.hu/magazin/velemeny/gyorshajtas/

dennisthemenace 2009.03.10. 10:02:23

@Reszö: Nem mondta senki,hogy nem kellenek uj autok.De sok ezer ember,koztuk en is,imadja a regi autokat,ugyan mar,hadd tegyek.
A masik;en eddig minden automat magam szervizeltem,muszeres beallitasok kivetelevel.Es mindegyikhez vettem szakkonyvet,olyat,amiben minden tudnivalo benne van(Haynes).Nem volt soha problemam,mert tudtam,mit es hogyan csinaljak.
A valsag sajnos nem ettol fugg.

jenko80 2009.03.10. 10:05:50

Zsolt, nem érdemes felhúzódni az olyan kommenteken, amelyeknek egyetlen célja, hogy kiagyalójuk (a kifejezés "agy" része bók) percenkénti frissítéssel lélegzetvisszafojtva és nyálcsorgatva várja, hogy reakció érkezzen, amire újfent replikázhat.

CW: szivar audi 0,30 volt '82-ben...

MKati 2009.03.10. 10:50:01

@Ciri:
Tudom milyen a fülfelszúrás kicsi gyerekkel, én kb. 8x csináltam ezt végig különböző ügyeleteken. (Semmi köze nem volt a huzathoz tél közepén.) Megértem, hogy használod a klímát. Én egyébként hamar tüsszögni kezdek tőle, ha valahol megy, és nagyon hidegre van állítva.
Nem kötözködésből szeretném megjegyezni, hogy a klímát elvileg úgy kellene használni nyáron, hogy max. 5 fokkal állítja az ember hűvösebbre, mint a kinti hőmérséklet. (Nem tudom alátámasztani, de sok helyről hallottam, és tapasztaltam, hogy az így beállított klímát még én is tolerálom.)
Béke

kukacberci 2009.03.10. 13:42:03

Zsolt! Már a TUFA vásárlásakor is voltak kétségeim a gazdaságosságot illetően (mibe került az a pár hónap autózás). Lassan az ERA költségei elérik HANS eladási árát... talán jobb lett volna kölcsön kérni anno és megtartani a régi kombit, ami még fiatalabb is volt jó pár évvel. Várom a híradást a pandáról! Berci

loláb 2009.03.10. 14:45:51

@kukacberci:
Ez a régiautózás ahogy Zsolt csinálja gazdasági szempontból nagyon nehezen védhető:
Vesz évente egy-két HASZNÁLÓS autót, rendberakja, átiratja, biztosítja (2 liter alatti ezek között csak a panda volt, és mindet B0-n), majd pár hónap, max egy év után eladja.
Az átiratást mindkettőn elbukja, általában a rendberakás költségei sem jönnek vissza az eladási árban, legalább 120-150 ezret bukik mindegyik autón eladáskor.
Ha ezt pl. öt évig csinálná évente két autóval, akkor is ugyanottlenne neki, mint a szervizelése, és az értékvesztése egy 3 milliós új autónak, ugyanerre az időszakra.

De egész biztos vagyok benne, hogy nem pénzügyi szempontok mozgatják ezekben a döntésekben, hanem a keresés, a birtoklás, és a vásárlás élvezete, ezért én nem is támadom emiatt.
Már csak azért sem, mivel az Ő cikkeit szeretem a legjobban a TC-n. Ettől függetlenül sose vennék 300 ezerért 20+ éves mercit használni. Ha nem lenne pénzem, akkor inkább valami szocit, vagy suzuki kategóriát, de elfogadom, hogy Ő másként tesz. Már csak azért is, mert mindeközben baromi jól szórakozom a cikkein, amit ezekről az autókról ír.

Long Johnny 2009.03.10. 14:53:24

@Reszö: Kedves Rezsö lenne egy par kerdesem: jo arra az asztalra szarni amelyikröl eszel? Ne vedd szemelyesen de "bontostol" ilyen ervelest mar regen hallottam. Szerinted ha mindenki uj autoval jarna es a markaszervizbe hordana a kocsijat akkor a te bontod mennyire lenne sikeres? Na ugye...

A 330d-hez pedig annyit füznek hozza, hogy nem olajcserere kell hordani hanem inspekcio-ra (I-II). Ugyanezzel a motorral mentem e65-be több mint 300ekm-et es soha semmi ilyen gondom nem volt, vegig szervizelve volt markaszervizbe, vagy itthon vagy külföldön es ami rosz, illetve esedekes volt az ki is lett cserelve. Ilyenek pl a legszürö minden olajcserenel es 60-80ekm körül ki lehet cserelni az olajvezeteket ami a turbohoz megy.

En is fontosnak tartom, hogy haladjunk a korral. (Most allok az A4es palyan velence közeleben a dugoba, frankon megy a net a szemelyautoba es nem unatkozok annyira. Remelem hamarosan megindul a sor.) Azzal viszont nem ertek egyet amikor szapuljak az öreg autokat a környezetszennyezes es egyeb mas dolgokra hivatkozva, hogy minden a zuzdaba valo ami ca 10 evnel idösebb. Az idösebb auto "mai" szemmel nezve nem az aerodinamikarol szol, nem a törestesztekröl es nem is a hatekony üzemeltetesröl, mas ertekeik vannak. Vannak akik ezt tudjak ertekelni es nosztalgiaznak egy korszakban a tipussal miközbe az "uj es tudatosan környezetkimelö" vilagot lesik az ablakon keresztül. Vannak akik kenyszerböl jarnak ilyen autokkal es inkabb fontosabb elvnek tartjak, hogy ki legyen fizetve mintsem, hogy uj legyen. Mindenki sajat velemenyet es hozzaallasat tiszteletben kellene tartani es egymast respektalni, ha ez nem megy akkor jöjjön a cenzura :-))

Ciri 2009.03.10. 15:10:32

@MKati:

Maradjunk annyiban, hogy a klímát nem így kell beállítani, autóban meg végképp nem. :D

Egyébként meg ki hogy szereti, bírja.

De mivel nem rég volt Nőnap, ezért vegyük úgy, hogy így van. :D

kukacberci 2009.03.10. 16:35:30

@loláb:
Szerintem védhető a régiautózás gazdaságilag is (Csikós is sokszor megtette már), csak ahhoz hosszabb távon kellene megtartani az autót és csak a legszükségessebbeket megcsinálni. Az tuti, hogy a vásárlás és renbe rakás nagyon nagy élvezet, ami megér valamennyi buktát a végén. Kiváncsi leszek a pandát felújítja-e (90%) vagy csak beleönt valami sűrű olajat és piacra vágja. A motorfelújítás kidobott pénz, a gányolás és átverés nála erkölcsi kérdés. Mondjuk megmondhatja hogy elment az olajnyomás, de akkor vas áron viszik el. Berci

W140 2009.03.10. 17:26:14

@Ciri:
Ezt a "külső hőmérsékletnél 5-10 fokkal alacsonyabb hőmérséklet tartása" dolgot a márkaszervizek találták ki, egyes gyengébb klímákkal szerelt autóknál határértéknek.
Ha ezt tudja az autó tartani, akkor nem fogadják el garanciális hibának.
Egy barátom az opel merivájával járt így, visszavitte, hogy 30 fok van benne, és ott világosították fel az apró betűs részről.

W140 2009.03.10. 17:47:26

@kukacberci:
"Szerintem védhető a régiautózás gazdaságilag is"

Én 4-5 évente szoktam lecserélni a régi autóimat, a legnagyobb buktám 100e ft volt.
A trükköm csak annyi, hogy nem tömegautót veszek, hanem valami ritkaságot, viszont szigorúan megkímélt belsővel, és hibátlan motorral, 3-400e ft értékben.
Erre vásárlás után ráköltök 100-150e ft.-ot, hogy mechanikailag tökéletes legyen, majd 1 év múlva kívülről is kap egy szép fényezést (150e), és 3 évig örömmel használom, óvom, takarítom.
Ha letelt a 4 év, akkor kap egy polírt, és friss műszakival meghirdetem.Az első 3-on egy fillért nem buktam, sőt az egyikből 250e ft plusszal szálltam ki.
A 4. autómat 100e ft.-al olcsóbban adtam el 4 év után, bár ez csak a mostani magas átiratási, eredetvizsgás kiadásoknak köszönhető.
A kezdeti betervezett költségeken kívül csak olajcserére és fékbetétre kellett költenem mindegyiknél.
A Mercedes más, az szerelem.
Ezt nem is fogom eladni 2 év múlva.(pedig megvan már egy jó ideje)
Csikós mindenképpen Mercedest szeretett volna, ezen az áron viszont kompromisszumokra kényszerült.
Szép belsejű, megkímélt motorú Mercedest nem nagyon lehet 700e - 1M ft alatt kapni.
Semmilyent.
Viszont csodát lehet vele tenni ilyen segítséggel, és lélekkel :)

loláb 2009.03.10. 17:51:15

@kukacberci:
"...csak ahhoz hosszabb távon kellene megtartani az autót.."
Úgy igen, de Ő nem így csinálja, mert (főként) nem a pénz mozgatja a döntéseit, hanem a birtoklási vágy.

Csikós Zsolt 2009.03.10. 18:37:49

@kukacberci:

1. A Mazdát 90000-ért vettem, 108-ért, vagy 112 000-ért adtam el, ráköltöttem egy db vizsgát (22 ezer), egy darab benzinszivattyút (5000), egy tanktisztítást (5000), egy pár zongorazsanért (Praktiker, 2x18 Ft). Számold ki.

2. A Hansot 850 ezerért vettem, 600-ért adtam el. Ráköltöttem 900 ezret. Számold ki.

3. Az Era most van 463 000-ben. Legalább nagyságrendileg legyél tisztában a számokkal, ha butaságokat beszélsz.

Csikós Zsolt 2009.03.10. 18:45:31

@loláb:
3 milliós autó értékvesztése 5 év alatt kb 1,5 mila. Plusz a kölcsön, aminek a részleteibe ne is menjünk bele a repkedő svájci frank mellett, de nyugodtan a kamatra is számolj egy gurigát. Ha kéthavonta átíratok egy ilyen autót, akkor tartok ott... És volt, amelyik kölcsönadásival ment, mellesleg. Szóval mellé.

Más csalja a nőjét, cigizik, kaszinózik, bulizni jár a haverokkal, lottózik, versenyautót épít, másfél évente új okostelefont vesz, LCD-tévét plazmára cserél, jetskizni jár, szörfözni, snowboardozni, kéthavonta külföldre, a Maldív-szigetekre - én egyiket sem teszem. Öreg autóim vannak, eltapsolok évi 3-400 ezret a fenntartásukra, ha pedig van pluszpénz, pár százat valamelyik restaurálásának az előbbmozdítására.

A szomszédodhoz is be szoktál csöngetni, és felelősségre vonod, miért vett drágább virágföldet a kelleténél, vagy vele azért tartod a jó viszonyt?

Ezt az egymás zsebében turkálást nagyon rühellem, sokat írok, elég sokat tudtok az életemről, de valahol tényleg itt a határ. Ezt nem, mert ha ez következik, leállok a magánposztok írásával.

Írjon ide, akinek hét anyja van.

Csikós Zsolt 2009.03.10. 18:51:18

@loláb:
Bocs loláb, a vége már a kukabercinek szólt, csak nagyon eldurrant az agyam.

Egyébként 400.

dennisthemenace 2009.03.10. 20:11:06

Nem tudom,mi ertelme masok zsebeben turkalni.Van,aki erre kolt,van,aki arra.Csak azert,hogy utana fikazzataok,nem kell olvasni egy posztot sem.

BICSKA 2009.03.10. 20:38:04

Üdv mindenkinek! Kicsit elméláztam, hogy hogyan fogom most itthon kicserélni a marógépemben/esztergámban az olajat?! Mert ugye van vagy benne 30l...és autószerlő műhelybe elég nehézkesen tudnám elvinnni.......Üdv!

loláb 2009.03.10. 20:38:28

@Csikós Zsolt:

Félreértesz Zsolt, nem turkálok sem a Te zsebedben, sem máséban.

Engem nem érdekel, nem zavar, mire költöd a pénzed, sem Te, sem más. Főleg nem akarom megmondani, hogy ki, mit, és hogyan csináljon.

Soha nem irtam semmi ilyesmit,ami ezt jelentette volna.

Ciri 2009.03.11. 05:10:44

@W140:

"Ezt a "külső hőmérsékletnél 5-10 fokkal alacsonyabb hőmérséklet tartása" dolgot a márkaszervizek találták ki, egyes gyengébb klímákkal szerelt autóknál határértéknek.
Ha ezt tudja az autó tartani, akkor nem fogadják el garanciális hibának.
Egy barátom az opel merivájával járt így, visszavitte, hogy 30 fok van benne, és ott világosították fel az apró betűs részről."

Ne haragudj, de ez egy hatalmas és egetverő marhaság.

Phrascarica 2009.03.11. 08:10:59

@Ciri: na de a 5 fokos különbség is az, mert ha kint 40 fok van akkor a klimatizált területen 35 legyen? Az még mindig "halálos", persze ha kint 28 fok van akkor bent már jó a 23. Valószínüsítem, hogy ez az 5 fok már megint valami félreértésből adódik, csak igy tudatosult, vagy pedig addig mondták amíg már-már mindenki elhitte :), mint azt hogy téli gumit célszerü használni 7 fok alatt, holott tesztek bizonyítják hogy akár -3 fokon is száraz és nedves úton is jobban tapad a nyári gumi a télinél, a téli csak hóban illetve jégen jobb!

mv3 2009.03.11. 10:00:22

Inkább arról beszéljünk, hogy létezik, hogy a városi ember rohan, intéz, odafigyel a bevitt kalóriákra, a családi programok hetekre kitalálva, tartalmas rohanás az élete. Erre itt van Karesz, aki reggelire pálinkás kolbászt nyom, éjszaka a pesti barát autóját szereli, a garázsban egy elsőgenerációs transformersre bízza a háza fűtését, és mégis, innen olvasva az élete a nyugalom, a harmónia és a kiegyensúlyozottság tengelyén suhan. Persze, mindannyian erre törekszünk, csak valahogy nagyobb köröket futunk.

És miért van az, hogy bár családos ember, még éjszaka is keresi a hibát, ötletel a megoldáson, és nem a könnyebbik utat választja, és megrendeltet egy fél autónyi új alkatrészt? Mondjuk az én szerelőm is még valódi autójavító, bár nála már a hétfőn kész az inkább kedd esetenként szerda.

Ez talán egy post-közelibb téma.

kukacberci 2009.03.11. 14:31:29

@Csikós Zsolt:

1. „A Mazdát 90000-ért vettem, 108-ért, vagy 112 000-ért adtam el, ráköltöttem egy db vizsgát (22 ezer), egy darab benzinszivattyút (5000), egy tanktisztítást (5000), egy pár zongorazsanért (Praktiker, 2x18 Ft). Számold ki.”

Kiszámolom: Autó bekerül 172036 forint, eladás 112000= -60036
Az átírást elfelejtetted, a felsorolásból,ami cirka 50 pénz. Az persze nézőpont kérdése, hogy a 60036ft sok vagy kevés –e pár hónapnyi autózásért, de elvégre a Tuti Filléres Autóról (TUFA) beszéltünk. Lehet, filléres vagyok, de nálam ez a nullához közeli bukás kategória lenne


„2. A Hansot 850 ezerért vettem, 600-ért adtam el. Ráköltöttem 900 ezret. Számold ki.”

Ezen nincs mit kiszámolni. Amikor összevetettem ERA-t és HANS-ot, HANS eladási árát néztem, nem mit költöttél rá.

„3. Az Era most van 463 000-ben. Legalább nagyságrendileg legyél tisztában a számokkal, ha butaságokat beszélsz.”

A 463000 mellől kifelejtetted a 60000 átírást. Így már 520 körül van az autó. A 600 és az 520 között már nincsenek nagyságrendi különbségek.

„Ezt az egymás zsebében turkálást nagyon rühellem, sokat írok, elég sokat tudtok az életemről, de valahol tényleg itt a határ. Ezt nem, mert ha ez következik, leállok a magánposztok írásával.”

Az egymás zsebében való turkálás nálam azt jelenti, hogy azzal foglalkozok, kinek mennyi van a zsebében és honnan vette. Ki foglalkozott itt ezzel? Autókról beszélünk, mi mennyibe került és mennyiért lehetett eladni. Sima gazdasági kérdés.

Az írással ne állj, mert nagyon jók!

BTO11 2009.03.13. 20:47:51

T.Csikós!

irjá mán 1 uj cikket mert tele a tököm a sok hülyével itt.

T.bontos kocsog!

mi és ki a fax vagy te ??,hogy megmond hogy hol és ki a faxal cserétessek oilt a kocsimba.és mi a fax közöd van hozzá hogy az akác kerités oszlopomat kenem be fáradt oillal??

üdv BTO.

BTO11 2009.03.13. 21:03:45

érdekes naplopás van itten !!senki uj vitaindito cikk??

Szityu79 2009.03.13. 21:51:00

dennisthemenace neked volt Cavaliered??jo kocsi az?Biztos volt egy ket kalandod vele Ott kint Angliaba!

Fantozzi 2009.03.14. 15:02:35

Nagyon szeretem a W123 as sorozatot, volt belőle nekem is több darab 3 diesel és egy benzines
A biztonsági vitához szeretnék hozzászólni ezzel a videóval: www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I
Ez azért elgondolkodtató
A klímához meg csak annyit hogy volt szerencsém Csikós úrral találkozni személyesen is (W115 adásvétellel kapcsolatban) Hát ő biztosan nem izzad 40 fokban sem -:)) Olyan 60 kg ra saccolom incl nagykabát

dennisthemenace 2009.03.15. 00:13:44

@Szityu79: Na igen..Volt egy fazon,mindig elkerte szombat estenkent.En meg nem ertettem,hogy miert integet a varos osszes prostija a kocsimnak..EUUUU!!

DG 2009.03.15. 14:19:08

@Csikós Zsolt:
Ugy is van, Csikos! Csak kemenyen.
1) Sporold az idodet inkabb egy kovetkezo viszi latogatasra. Az eredmenyt pedig ird meg! Varom! :)
2) Egyszeruen lodd ki az osszes kekeckedo (nem ertelmesen vitazo) faszt. A blog szintjet is emeled vele. mar faraszto a sok 0 ertelmu hozzaszolas kozul az ertekeset kimazsolazni.
Szep napot & koszi a cikket!

DG 2009.03.15. 14:28:02

Felhaborito, es csodalom is, hogy ugy nez ki vannak nehanyan, akik azert postolnak itt, hogy fikazzak a cikk irojat mint szemelyt.
Ember(?)tarsak, menjetek ki az utcara es anyazzatok le azt aki elsokent szembejon. Gondolom egyszeru lelketeknek a hatas ugyanaz lesz. Legfeljebb elesben szembesultok az egyszerusegetek kovetkezmenyevel (jaj, de kivanom!), mi pedig tudunk arrol olvasni amiert alapvetoen erre az oldalra jottunk.
Deal?! ;)

gyurrmurr 2009.03.17. 13:32:10

Sziasztok! Tudja valaki,hogy a 123-as és a 124-es merci üzemanyagszint hibás jelzését mi okozhatja? Barátom 190 D-jében is rossz pedig az érzékelőt a tankban kicserélte. Ezen kívül érdemes e javítani az elektromos tetőt (vszeg mechanikus hiba) és a régi vákumos központi zárat (néha megjavul és lezár,általában tankolás előtt,aztán nyithatom a kárpit alól csomagtérben kézzel a tanksapkát). Úgy tudom ezek sűrűn előforduló hibák, bár Csikós úr autóinál nem olvastam. ÜDV.

József Gayer 2013.12.22. 21:24:41

Helló! Én is Mercedes W123-as rajongó vagyok, olvastam az írásaidat, tetszett a kombi felújítása, hogy ennyire ismeri az autó fortélyait, rejtett titkait. Szivesen konzultálnék az úrral, hogy megnézné-e az én autómat is, esetleg valamilyen címet, vagy telefont kapni, hogy fel tudjam venni vele a kapcsolatot, mivel nem szeretném akárkinek a keze alá adni az autóm, de javítani való sajnos van rajta. :) Köszönöm!

w140 /500 2015.07.21. 21:49:06

@Reszö: Nahát az szép lenne ha szervízbe vinném a kocsim (w140-S500) hogy valami szerelőnek állított embertársunk belepíszkáljon nekem óránként 15000+áfáért és nemsokára vihetjük vissza erről ennyit. És arról nembeszélve hogy nemhogy más nyúljon a vashoz még a fényezőre is féltve hagytam napokra pedig csak fényez.

Pedig nekem autószerelő és karosszérialakatos a szakmám szinte mindent megtudok csinálni csakfényezni nem miért vigyem szervízbe azért mert nincs telephelyengedélyem a saját garazsamra.

Ez bármennyire is fáj egyeseknek rengeteg pénzbe kerül így is hogy maganak megcsinálom hát még ha azért is fizetnem kéne ami nekem csak időbe kerül.

Én magam is nagyon sokat szereltem a haverokkal még legény koromban és eszünkbe sem jutott hogy szerelőhöz vigyük sok időnk volt rá és nagyon szerettük csinálni, most is szeretem csinálni csak idő hiánya közbeszól.

A Zsolték jól csinálják csak így tovább.
süti beállítások módosítása